MENU

Nieuws - In de praktijk: SayHi!

14-07-2023

In de praktijk: SayHi!

Wat doe je als je je cliënt niet verstaat? Als huisarts kun je gebruikmaken van de Tolkentelefoon. Én van de SayHi app, zoals huisarts Myriam van der Star doet na een tip van een collega.

Huisarts Myriam van der Star

Vertel, waar liep je tegenaan?
“Ik gebruikte altijd Google Translate, maar daarvoor moet je snel kunnen typen en dat is niet mijn sterkste kant. Op de huisartsenpost zetten we de Tolkentelefoon in. Dat klinkt ideaal, maar is lang niet altijd de meest handige oplossing. Want er is niet altijd direct een tolk beschikbaar die de juiste taal spreekt. Bovendien, hoe ga je om met dialecten? Hoe weet je zeker dat de vertaling klopt? En wat als de tolk uit een land komt dat in conflict is met het land van herkomst van de patiënt?”

Lastig. En dus?
“Een collega tipte mij de SayHi app. Deze heb ik snel bij de hand en de vertaling is altijd beschikbaar in de juiste taal.”

Top! Probleem opgelost?
“Jazeker. Ik kan zelf mijn verhaal of vragen inspreken. Op het scherm lees ik terug wat ik gezegd heb en de vertaling komt eruit in schrift en in gesproken tekst. De patiënt kan de vertaling dus lezen en beluisteren. Superhandig.”

Tip voor andere professionals?
“Wat mij betreft wel. Ik vind de app een aanrader. Ook omdat je tempo, stem en spraakvolume naar wens zelf kunt aanpassen in de app.”

Benieuwd naar de SayHi app? Je kunt ‘m gratis downloaden via de App Store of Google Play.