MENU

Nieuws - Op weg naar een nieuwe organisatiestructuur

25-10-2024

Op weg naar een nieuwe organisatiestructuur

Sinds de zomer van vorig jaar zijn we bezig met de ontwikkeling van een nieuwe organisatiestructuur. Tijdens de afgelopen ALV stemden onze leden erover mee. Benieuwd hoe de structuur eruit ziet en hoe deze tot stand is gekomen? We nemen je mee in ons stappenplan.

Vertrekpunt
We willen als coöperatie besluitvaardig, wendbaar en innovatief zijn. Dat past bij wat toekomstige ontwikkelingen van ons vragen. De huidige structuur – met een management dat op tactisch niveau opereert en een bestuur dat op afstand strategische beslissingen neemt – sluit daar niet goed bij aan.

Juli 2023 – maart 2024
Stap 1: het oude loslaten
Management en bestuur besluiten dat het anders moet. Samen zijn we bereid het ‘oude’ los te laten. We pellen af wat er is en gaan vandaaruit opnieuw bouwen. Zo leggen we de basis voor een nieuwe organisatiestructuur. Wel met behoud van onze waarden.

April
Stap 2: nieuwe structuur ontwikkelen
De nieuwe organisatiestructuur krijgt vorm. We denken aan een constructie van één directeur-bestuurder met een onafhankelijke raad van toezicht. Daarnaast willen we een raad van leden instellen. Plus een raad van inwoners. Zo maken we werk van de inwonersparticipatie die we al zo lang ambiëren. We nemen de leden mee in onze gedachtegang. Tijdens de ALV krijgen we een ‘go’ om de plannen te realiseren, mét de inzet van een klankbordgroep.

Mei
Stap 3: klankbordgroep vormen
We richten een klankbordgroep in met vijf leden. Onder leiding van een externe gespreksleider en een jurist is er ruimte om voors en tegens van die nieuwe structuur te verkennen. Het idee van drie verschillende raden blijft overeind, al wordt de raad van leden een raad van professionals. We vinden namelijk dat ook partners van de coöperatie een plek moeten krijgen in de organisatiestructuur.

Juni
Stap 4: benoemingscommissie vormen en instellen
Bestuur en management stellen profielen op voor de raad van toezicht en de directeur-bestuurder. Daarna doen ze een oproep aan de leden van de coöperatie om een benoemingscommissie te vormen. Die heeft als taak te reflecteren op de profielen en geschikte kandidaten te werven en aan te stellen.

Juli tot en met september
Stap 5: werven en selecteren
De benoemingscommissie werft en selecteert twee kandidaten voor de raad van toezicht. Een is met name thuis in innovatie; de ander in financiën. Het derde beoogde lid van de raad heeft een zorginhoudelijk profiel. Hiervoor draagt de commissie (namens het bestuur) een van de huidige bestuurders voor: Marcia Bos. Het idee is dat ze met haar achtergrond en kennis de brug kan vormen tussen het oude bestuur en de nieuwe raad van toezicht. Zo borgen we de continuïteit van de coöperatie. Daarnaast draagt de commissie Susanne Boks (de huidige manager van de coöperatie) voor als directeur-bestuurder.

Oktober
Stap 6: klikgesprekken voeren en stem uitbrengen
Er volgen ‘klikgesprekken’ tussen de voorgedragen leden van de raad van toezicht en de voorgedragen directeur-bestuurder. De uitkomsten hiervan zijn positief. Tijdens de ALV van 17 oktober stemmen de leden van de coöperatie in met de nieuwe governance, statuten en het aangepaste huishoudelijk reglement. Ook zijn ze akkoord met de voorgedragen kandidaten voor de raad van toezicht (inclusief het honorarium) en Susanne Boks als de nieuwe directeur-bestuurder. Er gaat een vacaturetekst de deur uit om leden te werven voor de raad van professionals.

November
Stap 7: raad van professionals instellen, werkwijze vastleggen
Bij het benoemen van leden van de raad van professionals zorgen we dat alle beroepsgroepen goed vertegenwoordigd zijn. Als nodig vragen we leden tijdens de eerstvolgende ALV hun stem uit te brengen. Voorafgaand aan het samenstellen van de raad van inwoners, organiseren we verschillende bijeenkomsten. In eerste instantie met als doel input op te halen: wat vinden zij belangrijk als het om zorg gaat? Daarnaast hopen we op die manier leden voor de raad te werven.

Raad van professionals: iets voor jou?

Wil jij deelnemen aan de raad van professionals? Meld je vóór 12 november aan. Dit kan door te reageren op de vacaturetekst die we op 23 oktober per mail hebben verstuurd.